Zorgmarketing

Zicht op de Cliënt, Zicht op Kansen, Zicht op Drijfveren, Zicht op Resultaat
Even Sparren?

Wat is marketing in de zorg? En hoe kan Zorgmarketing bijdragen aan groei van onze instroom en verhoogde tevredenheid van onze cliënten? Dat zijn vragen die Zorgmarketeers vaak moeten beantwoorden aan tafel met bestuurders of zorgprofessionals.

Niet zelden verstaat men onder marketing ‘websites beheren’ of erger nog, ‘foldertjes maken’. Niets is minder waar! Marketing zit verankerd in alle activiteiten binnen een zorgorganisatie, van de beslissingen aan de bestuurstafel tot aan de handen aan het bed of in de behandelkamer. Marketing gaat namelijk over het kennen en dienen van de cliënt. Over het handelen vanuit het perspectief van de klant, patiënt of cliënt, zodat die voor uw zorgorganisatie kiest en daar positief over is. En daar doen we uiteindelijk allemaal voor!

Helaas wordt marketing in de non-profit nog vaak beschouwd als een kostbare stafafdeling, waar het eerst op bezuinigd kan worden in tijden van krapte of crisis. Terwijl dit juist hét moment is om in marketing (lees nieuwe instroom en tevredenheid) te investeren. Want bij voldoende mandaat en bevoegdheden van marketing, kan zij een aantoonbaar effectieve bijdrage leveren aan extra omzet en tevredenheid.

Zicht strategie en marketing helpt u om marketing binnen uw zorgorganisatie op de kaart te zetten. Dat is belangrijk, want marketing kan alleen slagen bij commitment vanuit de top en draagvlak vanuit de organisatie, de zorgprofessionals en de staven.

Zicht strategie en marketing helpt uw zorgorganisatie of nonprofit instelling in korte tijd te kantelen naar een klant- en marktgerichte organisatie, waar het belang van de patiënt daadwerkelijk voorop staat. Want dat stelt iedereen, de patiënt staat op nummer 1. In werkelijkheid meten we de klanttevredenheid niet altijd en zijn we bang om patiënten te vragen een beoordeling op ZorgkaartNederland achter te laten. We weten zo dus niet of we het belang van de klant dienen en voorop stellen, bv bij het aanmeldproces, de wachttijden, de behandeling of de nazorg.

Als we de klant altijd als uitgangspunt nemen bij het nemen van beslissingen, dan staat marketing als vanzelf hoog op de agenda.  Zorgmarketing is het afstemmen van uw zorgaanbod op de behoeften van uw markt. Marketing beheerst de expertise om de markt in kaart te brengen, in te schatten wat de kansen zijn in termen van potentieel marktaandeel en groei en te inventariseren wat de behoeften van de klanten zijn. Tegelijkertijd schat marketing in welk zorgaanbod bij die behoeften past en helpt zij dat samen met zorgprofessionals te ontwikkelen. Dat is uiteindelijk waar het om gaat bij marketing, aanbod en vraag op elkaar afstemmen, zodanig dat de organisatie en de klant daar beiden beter van worden. Een financieel gezonde zorgorganisatie is immers de basis voor continuïteit van de beste zorg aan onze tevreden klanten.

Wilt uw Zorgorganisatie ook Groeien en Tevreden Cliënten?

Bel voor een oriënterend gesprek
Share This